UX-Writing

Friktionsfri användarresa med innehållsdesign


Kund
  • Nordisk leverantör av telekom- och digitala tjänster
Datum
  • 2025-04-16
Tjänst
  • UX-Writing

En ledande telekomoperatör i Norden ville lyfta användarupplevelsen i en av sina företagsportaler, där komplexa flöden och teknisk jargong skapade stora hinder för kunderna. Genom att omarbeta portalens språk och skapa en enhetlig tonalitet förvandlade vi användarupplevelsen till en tydlig, tillgänglig och pålitlig resa som förenklar komplexa uppgifter och stärker kundernas förtroende.

  • Person som står vid bord med stor orange molnform i förgrunden

Utmaningen

Användarna hindrades av komplexa resor med inkonsekvent och förvirrande copy. Detta ledde till att de avbröt påbörjade processer, samtidigt som det skapade en splittrad varumärkesupplevelse som urholkade förtroendet och ökade behovet av kundsupport.

Vårt angreppssätt

Vi integrerade specialiserade UX-writers i designprocessen för att introducera ett strategiskt och användarcentrerat förhållningssätt till all copy. Detta innebar att vi designade ett tydligt, handlingsinriktat språk för att förenkla komplexa instruktioner och etablerade en enhetlig tonalitet i linje med varumärkets löfte om att vara hjälpsamt och pålitligt.

Resultatet

Den nya portalen stärker kundernas förmåga att vara mer självgående. Användartester bekräftade en betydligt tydligare upplevelse med förbättrad navigation, medan mindre teknisk jargong minskade både antalet användarfel och behovet av support. Den enhetliga tonaliteten har stärkt varumärkesigenkänningen och användarnas förtroende för produkten.

~15K

Användare per månad

60K+

Startsidebesök per månad

Kontakta oss