Tillgänglighet genom design, innehåll och utveckling

Tillgänglighet som strategi för svensk myndighet


Kund
  • En svensk myndighet
Datum
  • 2025-01-15
Tjänst
  • Webbutveckling, Innehållsstrategi

Hur säkerställer man att 300 000 besökare verkligen kan komma åt den information de behöver? En svensk myndighet samarbetade med Curious Mind för att förbättra digital tillgänglighet för personer med synnedsättning. Vårt team genomförde en omfattande tillgänglighetsgranskning, identifierade och löste över 30 förbättringsområden samtidigt som vi uppgraderade hela CMS-infrastrukturen. Resultatet: en digital plattform där alla besökare, oavsett förmåga, enkelt kan komma åt den information de behöver.

  • Kvinna med barnvagn som tittar på sin mobiltelefon

Utmaningen

Myndigheten, med uppdraget att säkerställa att Sverige lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, behövde säkerställa att dess 300 000 årliga besökare kunde hitta den information de behövde. Vid en omstrukturering och CMS-uppgradering var det avgörande att bibehålla och förbättra tillgängligheten för målgruppen, särskilt användare av skärmläsare

Vårt angreppssätt

Curious Mind genomförde ett omfattande strukturarbete där tillgänglighet var ledstjärna. Strukturarbetet kombinerades med en CMS uppgradering där tillgängligheten för både design, navigering och innehåll granskades.

Vårt team utförde detaljerade bedömningar av strukturprototypen i testmiljö och identifierade, samt prioriterade kritiska problem före lansering. Vi skapade ett agilt arbetsflöde med Jira för att hantera tvärfunktionellt samarbete mellan utvecklare, designers och innehållsspecialister. Metoden omfattade systematisk omstrukturering av innehåll ur tillgänglighetsperspektiv, en uppdatering av det styrande ramverket och utbildningsprogram för att säkerställa långsiktig efterlevnad av tillgänglighetskraven.

Resultatet

Transformationen gav mätbara resultat för både myndigheten och dess användare. Vi löste framgångsrikt över 30 kritiska tillgänglighetsproblem inom design, innehåll och utveckling. Viktigast av allt, nu tillhandahåller myndigheten sina 300 000 årliga besökare med en fullt tillgänglig digital upplevelse som stämmer överens med uppdraget att stödja personer med funktionsnedsättning. De uppdaterade styrdokumenten och utbildade innehållsansvariga säkerställer fortsatt efterlevnad av tillgänglighetskrav och kontinuerlig förbättring.

300 000

Besök per år

30+

Lösta problem







Kontakta oss